Upplevelse

Att gå på bio är en positiv upplevelse. Det är någonting man oftast gör tillsammans, kanske med sin partner eller med kompisgänget. Oavsett situation så är ett besök på bion en upplevelse man väljer att lägga både sin fritid och sina pengar på. Besöket planeras ofta i förväg och en förväntan byggs upp innan man anländer till biografen.

Inne på sf.se ser man först en trailer på filmen man tänkt se samtidigt som man bokar/reserverar biljetter. När man anländer till biografen är det i ett positivt sinneslag. En kväll med nöje och avslappning väntar. Eventuellt är det event i biografen som ytterligare bidrar till känslan av upplevelse. Väl inne i salongen är man avslappnad och full av förväntan. Mobilen slås av och man lutar sig tillbaka, redo att underhållas. Den helhetsupplevelse ett biobesök innebär gör att biobesökarna är positiva och förväntansfulla vilken gör de väldigt mottagliga för reklam. Man tycker om reklamfilm på bio mer än i något annat medium. Det faktum att de flesta går på bio tillsammans förstärker reklamen och dess budskap. Man pratar om att tillsammanstittande, genom att se på något (vare sig det är en spelfilm eller reklamfilm) tillsammans med någon och sedan diskutera det man sett, ökar minneseffekterna.
Att uppleva film på bio är med andra ord något speciellt. Blickfånget upptas av en enorm bioduk och man uppslukas av filmens magiska värld. Reklam på bio är en del av filmens magi och förknippat med positiva känslor. I SOM-institutets undersökning om svensk filmkonsumtion från 2013 svarar 82% film på bio ger den bästa filmupplevelsen. Man menar dessutom att biografens attraktivitet ökat när det gäller kvalitet på ljud och bild, bekvämlighet och social funktion. I och med att filmkonsumtionen blir allt mer individualiserad finns det en efterfrågan efter den kollektiva upplevelse ett biobesök innebär. (Publikens förändrade beteende, Svenska Filminstitutet)
En australiensisk studie visar dessutom att mer än hälften av biobesökarna anser att reklamblocket är en positiv eller acceptabel del av bioupplevelsen. 57% ansåg att man uppmärksammade bioreklam mer än reklam i andra medier och 80% ansåg att bioreklam var mer engagerande än annan reklam. (Källa: Millward Brown, ”What does cinema advertising add to a campaign?”, 2009)
Nå ut – Nå fram – Nå in.
Nå ut (räckvidd) kan ni göra i många medier. Nå fram (frekvens) lika så om ni har en hög budget. MEN för att verkligen nå in och påverka så krävs engagemang och det är där bio kommer in.
Det unika blir unikare!