Målgruppen

Bio är ett av få medier som effektivt samlar stora andelar av familjer, ungdomar och andra attraktiva målgrupper där annonsörer får prata med dem utan att de byter kanal eller slutar lyssna.

Biopubliken är ungdomlig, aktiv och köpstark med en jämn fördelning mellan män och kvinnor. Biobesökarna spenderar mer pengar än genomsnittssvensken på nöjen, sport, restaurangbesök, mode, skönhet och mycket annat.

Varje år har över 250 filmer premiär på bio vilket gör att det alltid finns film för alla målgrupper oavsett period. Alla filmer placeras i något av våra fyra målgruppspaket; FAMILJ / UNGA KVINNOR / UNGA MÄN / UPMARKET.

Biobesökarna är nyfikna på trender, teknikintresserade och uppdaterade på produktnyheter. Den typiska biobesökaren är en aktiv storstadsbo som är tränings- och kulturintresserad och som reser och äter ute mycket. 

Som mediekonsumenter är de aktiva internetanvändare och läser gärna tidskrifter. Å andra sidan ser de mindre på TV och läser mindre dagspress än genomsnittssvensken.

De frekventa biobesökarna är unga

De mest frekventa biobesökarna är mellan 16-34 år. Bland dem finns en hög andel studerande.

Av de som går på bio minst en gång i månaden är 28% 16-24 år och 53% 16-34 år.

Biobesökare är ofta höginkomsttagare.

32% av tweensen, 10-12-åringarna, går på bio minst en gång i månaden. 45% av 13-15-åringarna går på bio minst en gång per månad.
Källa: Orvesto Junior 2017