Bioeffekten

Bio är ett impactmedia som tack vare den unika miljön och den positivt laddade situationen skapar engagemang hos publiken. Acceptansen för bioreklam är hög där publiken gillar reklam på bio i högre utsträckning än i andra medier. Förklaringen ligger främst i den unika miljön där det slutna rummet bidrar till koncentrationen och fokus kring budskapen på duken.

Som konsument exponeras man dagligen för tusentals kommersiella meddelanden, få av dessa fastnar i minnet. Bio som mediekanal har en unik förmåga att nå igenom bruset och förmedla budskap.

Bio levererar höga snittvärden

Sedan 80-talet mäter SF Media effekten av bioreklam. Varje år mäts cirka 150 reklamfilmer och snittvärdet sedan 2009 är 63% för observation, 65% för avsändare, 67% för budskap och 55% för likability. Dessa snittvärden har generellt legat stabilt de senaste åren, men glädjande sker en positiv utveckling gällande likability och positiv attityd.